Štutgarte. Ar “911 GT3 R” jaunāko paaudzi “Porsche” prezentē klientiem pare-dzētu “GT3” sacīkšu automobili. Jaunais modelis ir balstīts uz pašreizējo “992” paaudzi un būs gatavs doties trasēs 2023. gada sezonas sākumā, infor-mēja uzņēmumā.

Modeļa izstrāde aizsākās 2019. gadā, un to joprojām pārvalda “Porsche Motorsport” “911 GT3 R” projekta vadītājs Sebastiāns Golcs un galvenais inženieris Andreass Zingers.

Radot automobili, prioritāte bija vēl vairāk uzlabot braukšanas īpašības profesionāļiem un amatieriem, kā arī iegūt lielākas veiktspējas rezerves attiecībā uz sacīkšu auto ierobežojumiem. Būtiska bija arī vadāmības uzlabošana un izmaksu samazināšana par 10%. “Porsche Motorsport” jauno “911 GT3 R” piedāvā par 511 000 eiro, neietverot PVN un papildu aprīkojumu.

“Jaunajam “911 GT3 R” būs sevi jāpierāda. Tā priekšgājējs četrās sezonās kopš 2019. gada uzvarējis gandrīz visās “GT3” sacīkstēs. Starp lielākajiem panākumiem ir kopvērtējuma uzvaras 24 stundu sacīkstēs Nirburgringā un Spā-Frankošampā. Turklāt automobilis izcīnījis vairākus titulus starptautiskajos GT3 sprinta un garo distanču čempionātos,” norāda “Porsche Motorsport” pārdošanas direktors Mihaels Dreisers.

“Porsche Motorsport” “911 GT3 R” projekta vadītājs Sebastiāns Golcs uzsver, ka galvenais uzdevums bija nodrošināt, ka klienti spēj ar sacīkšu automobili braukt ātri ilgāk. Tam nepieciešama izturība, tāpēc tā izstrādē galvenokārt koncentrējās uz braukšanas īpašībām.

Tas atspoguļojas jaunā 4,2 litru dzinēja plašākā izmantojamo apgriezienu diapazonā, noturīgākā un stabilākā aerodinamikā un mazākā slodzē uz aizmugurējām riepām, kas ļauj tās izmantot ilgāk.

“Veidojot “911 GT3 R”, mēs uzmanīgi sekojām līdzi finanšu aspektam. Arī šeit mērķis bija atkal komandām būtiski samazināt iegādes un ekspluatācijas izmaksas,” norāda Golcs.

Līdzīgi kā ar priekšgājēju, jauno modeli sagaida ievērojams darba apjoms “Porsche” klientu sacīkšu komandu rokās. Bez klasiskām izturības sacīkstēm automobilis var piedalīties arī “SRO Motorsports Group” reģionālos un nacionālos “GT3” seriālos Eiropā, Ziemeļamerikā, Āzijā un Austrālijā, kā arī tādos nacionālos čempionātos kā DTM un Vācijas GT čempionāts. Šo sacīkšu automobili var pat izmantot vienā no nacionālajiem “Porsche Sporta” kausiem.

Pēc tam, kad “GT3” klasi pasludināja par profesionālu kategoriju Ziemeļamerikas “IMSA WeatherTech SportsCar” čempionātā, šim piemēram sekoja arī “FIA WEC” Pasaules izturības sacīkšu čempionāts – no 2024. gada tādi “GT3” automobiļi kā jaunais “911 GT3” pirmo reizi drīkstēs piedalīties 24 stundu Lemānas sacīkstēs.

Dzinējs

Jaunā sacīkšu automobiļa dzinējs ir balstīts uz “992” paaudzes “911” dzinēju. Tas ir sešu cilindru bokserdzinējs ar gaisa dzesi, četru vārstu tehnoloģiju un tiešo degvielas iesmidzināšanu. Degvielu sadegšanas kamerā iesmidzina līdz pat 200 bāru spiedienā.

Galvenā atšķirība ir tilpums. Tāpat kā “911 RSR” modelim, jaunā “911 GT3 R” dzinēja tilpums palielināts par 5% – no 3997 līdz 4194 kubikcentimetriem, pateicoties lielākam dzinēja blokam.

Lai arī 81,5 milimetru gājiens saglabājas nemainīgs, cilindra izmērs palielināts no 102 līdz 104,5 milimetriem. Tādējādi dzinēja maksimālā jauda palielināta līdz aptuveni 416 kW (565 ZS). Taču galvenokārt “Porsche” optimizējusi griezes un jaudas līkni visā apgriezienu diapazonā. Tāpēc jaunais 4,2 litru sešu cilindru dzinējs labāk piemērots amatiera līmeņa braucējiem.

Gaisa ieplūdi veido oglekļa šķiedras kolektors ar sešām atsevišķām droselēm, nodrošinot tūlītēju dzinēja atsaucību. Sešu cilindru dzinējs joprojām atrodas automašīnas aizmugurē, tādējādi uzlabojot saķeri un bremzēšanu. Taču tas ticis sasvērts uz priekšu par 5,5 grādiem, nodrošinot vairāk vietas šasijas gaisa izkliedētājam, kas ir tik svarīgs aerodinamikai.

Sacīkšu izplūdes sistēma ar centrā novietotiem dubultajiem uzgaļiem būtībā saglabājusies nemainīga. Lai jauno “911 GT3 R” izmantotu trasēs ar trokšņu līmeņa ierobežojumiem, automobilim sānos var uzstādīt divus klusinātājus.

“Porsche Motorsport” arī būtiski uzlabojusi jaunā sacīkšu dzinēja apkopju veikšanas iespējas, kā arī ekspluatācijas izmaksas. Tagad, piemēram, dzinēja pilnīga apkope jāveic pēc 70 darba stundām, nevis 60. Attiecīgi optimizēti sensitīvi komponenti, kam ir ierobežota ietekme uz dzinēja darbības ilgumu.

Tādas palīgvienības kā ģenerators un gaisa kondicionēšanas kompresors ir pārvietotas, lai atbrīvotu vietu “992” paaudzes dzinēja un ātrumkārbas priekšā. Minētas vienības atrodas vismaz metru tālāk un dziļāk. Tas arī pozitīvi ietekmē “911 GT3” svara sadalījumu. Tagad aiz sešu cilindru dzinēja palicis vien ūdenssūknis. Tam ir arī sava siksnas piedziņa, kurai vairs nav vajadzīga nospriegošanas ierīce. Tā ievērojami tiek atvieglots remonts. Ūdens dzesēšanas izplešanās tvertne no aizmugures pārvietota uz priekšpusi.

Ātrumkārba

Sekvenciālā sešu pārnesumu ātrumkārba aizgūta no pašreizējā “911 GT3 Cup” modeļa. Pārnesumu pārslēgšanas lāpstiņas kontrolē elektroniskās pārslēgšanas mehānismu jo sevišķi ātrai un precīzai pārnesumu pārslēgšanai.

Sacīkšu oglekļa šķiedras sajūgs jau sevi pierādījis iepriekšējā modelī un ticis pielāgots. Taču kā jaunumu “Porsche” elektrohidrauliski vadāmam sajūga mehānismam pievienojusi ECDS. Ar šo elektronisko sajūga atslēgšanas sistēmu, ko pieprasa “GT3” noteikumi, trašu drošības komisāri var nekustīga automobiļa ātrumkārbu pārslēgt neitrālā pārnesumā no ārpuses. Tāpēc ārējam strāvas atslēgšanas slēdzim ir divas funkcijas.

Mehāniski bloķējošais aizmugurējās ass diferenciālis turpina darboties kopā ar mainīgas priekšslodzes sistēmas vienību, kuras uzstādījumus var pielāgot boksos. Pieskrūvēti asu atloki vēl vairāk uzlabo izturību.

Piekare

Jaunā “911 GT3 R” piekare būtībā ir ieguvusi vairākus uzlabojumus, kā mērķis ir nodrošināt vieglākas braukšanas īpašības – precīzāku stūrēšanu, mazāku aizmugurējo riepu nodilumu, kā arī ātrāku regulējumu izmaiņu veikšanu.

Pielāgojumi bija nepieciešami arī jaunā modeļa modificētajam aerodinamikas konceptam. Šim nolūkam vairāki komponenti un tehniskie risinājumi aizgūti no “911 RSR”.

Priekšējā asī riteņus kontrolē moderna šķērssvira. Kopā ar citiem elementiem tā uzlabo sagāzuma izturību un samazina sānu spēka negatīvo ietekmi. Tas nodrošina izveicīgu iebraukšanu līkumos un augstu prognozējamības līmeni lielā ātrumā.

Aizmugurējā asī izmantots daudzposmu dizains. KW amortizatori ieguvuši papildu uzlabojumus, kā arī piecu posmu regulēšanas un izplešanās funkciju. Pašreizējā “911 GT3 R” modelī šie amortizatori sevi veiksmīgi pierādījuši Nirburgringas Nordšleifes trasē.

Centrālo griezes punktu optimizētā pozīcija aizmugurējā asī samazina trieciena spēkus, tādā veidā paildzinot atsevišķu piekares komponenšu darba mūžu līdz pat 90 stundām. Vienlaikus tas atbrīvo vietu aerodinamikas konceptam zem šasijas.

Tāpat kā “911 RSR” modelī, šī paaugstinātā šasija nodrošina tīru gaisa plūsmu uz aizmugurējo gaisa izkliedētāju un samazina sacīkšu automobiļa velšanos. Zobenveida šķērsstabilizatora stienis vairs neatrodas zem stūres mehānisma, bet ir pārvietots uz sāniem. Arī to iespējams regulēt abās pusēs.

Kamēr dzinējs un ātrumkārba, cik vien iespējams, pārvietota uz priekšu, aizmugurējie riteņi ir mazliet pavirzīti uz aizmuguri. Tādējādi riteņu garenbāze pagarināta no 2459 līdz 2507 milimetriem, kas radīja nepieciešamību pēc citām piedziņas vārpstām. Kopumā šīs izmaiņas vairāk svara pavirzījušas uz priekšu un samazinājušas slodzi uz aizmugurējiem riteņiem, tā uzlabojot riepu veiktspēju garākās sacīkstēs.

Stūres mehānisms un bremzes

“Porsche Motorsport” speciālisti cītīgi strādājuši pie jaunā “911 GT3 R” vadāmības. Kamēr stūres mehānisms aizgūts no “911” masveida ražošanas modeļiem, vairāki atsevišķi komponenti pielāgoti no “911 RSR”, piemēram, stūres pastiprinātāja sūknis. Lai optimizētu svara sadalījumu, tas pārvietots blakus stūres mehānismam un tas ir jaudīgākais, kāds jebkad bijis “Porsche” modeļos.

Specializētais uzņēmums “AP”, papildus alumīnija monobloka sacīkšu bremžu uzlikām, tagad piegādās arī jaunā “911 GT3 R” bremžu diskus. Iekšēji ventilējamo un rievoto priekšējo tērauda disku diametrs ir 390 mm, un tos aktivizē seši virzuļi. Aizmugurē uzstādītas četru cilindru uzlikas un 370 mm diski.

Ir pieejami trīs dažādi bremžu kluču veidi – viens variants īsām sprinta sacīkstēm un divi varianti garajām distancēm. Tāpat kā iepriekšējā modelī, tie paredzēti, lai izturētu 12 stundu sacīkstes atkarībā no temperatūras un braucēja. Piektās paaudzes sacīkšu ABS no “Bosch” nodrošina vēl izsmalcinātāku programmatūru, kas samazina riepu un bremžu nodilumu.

Viengaballējuma 18 collu “BBS” disku dizains un specifikācijas atbilst “Porsche” standartiem. Tiem ir viens centrālais uzgrieznis, bet to platums ir 12,5 collas priekšā un 13 collas aizmugurē. Sacīkstēs riepu spiediena uzraudzības sistēma brīdina braucēju par gaidāmajiem riepu bojājumiem.

Elektrosistēma

Būtiski uzlabotās jaunā “911 GT3 R” elektrosistēmas palīdz braucējam kontrolēt “GT3” sacīkšu automobili, kā arī “Porsche” klientu komandām nodrošina datu analīzes diagnostiku un automobiļu uzstādījumus.

Arī stūre ieguvusi dizaina izmaiņas salīdzinājumā ar iepriekšējo modeli. Tā iever elementus, kas sevi pierādījuši jaunākās paaudzes “911 GT3 Cup” un “911 RSR” sacīkšu automobiļos. Piemēram, 10,3 collu ekrāns aizgūts no veiksmīgās viena modeļa kausa sacīkšu automašīnas, bet vairāku slēdžu koncepts pielāgots no Lemānas klases uzvarētāja.

Tā samazināts kontroles ierīču skaits. Tā vietā atsevišķu slēdžu kopums kalpo vairākiem mērķiem, atvieglojot braucēja darbu un samazinot kļūdu pieļaušanas iespējas.

Mazāk izmantotās funkcijas pārvietotas uz pievilcīgi veidotu tastatūru ar skaidru izvietojumu un aizmugurējo apgaismojumu. Tas izvietots centrā zem instrumentu paneļa, un ir viegli aizsniedzams braucējam pat sacīkšu karstākajos brīžos.

“GT3 R” elektronika balstīta “Cosworth” komponentu jaunākajā paaudzē. Pēc izvēles tagad datus var reģistrēt ar īpašu zibatmiņu, atvieglojot datu pārnešanu un likvidējot nepieciešamību izmantot savienojumu ar kabeli.

Datu novērtēšanai “Porsche” integrējusi dažādas autosacīkstēs izmantotas “992-EE” arhitektūras sistēmas tā, lai būtu nepieciešams izmantot mazāk programmatūru. Tā dēvētais “Porsche Toolset” klientiem atvieglo automobiļa analizēšanu. Diagnostikas modulis, piemēram, nekavējoties parāda neatbilstības, salīdzina tās ar saglabātajām vērtībām un piedāvā ieteikumus problēmu novēršanai.

“911 GT3 R” vienkāršotie parametru iestatījumi arī gūst labumu no modernās vispārējās sistēmas. Pateicoties nolaižamām izvēlnēm, vairākas automašīnas funkcijas iespējams atsevišķi pielāgot dažādu sacīkšu vajadzībām, piemēram, aizmugurējās lietus gaismas, dienasgaismu krāsu vai sacīkšu trases izvēli apļu laiku reģistrēšanai. Borta barošanas avota vadības bloka jauda ir palielinājusies no 48 līdz 64 kanāliem, kas atkarībā no pielietojuma piedāvā plašāku scenāriju klāstu.

Virsbūve un aerodinamika

Jaunais “911 GT3 R” ir vien otrais “Porsche Motorsport” sacīkšu automobilis pēc “911 GT3 Cup”, kas balstīts uz pašreizējo “992” paaudzi. Tā vieglā virsbūve ar inteliģentu alumīnija un tērauda kompozīta dizainu aizgūta no “911 GT3” masveida ražošanas modeļa, taču ar būtiskām modifikācijām.

Gandrīz visas virsbūves komponentes izgatavotas no vieglas oglekļa šķiedras, tai skaitā priekšējais un aizmugurējais pārsegs, durvis, sānu paneļi, aizmugurējais spārns un jumts. Riteņu arkas izgatavotas no aramīda šķiedrām. Salīdzinot ar “911 GT3 R” priekšgājēju, papildu priekšējā difuzora stiprinājumi nodrošina labāku aizsardzību pret bojājumiem.

Pats par sevi saprotams, ka tādā sacīkšu automobilī kā jaunais “911 GT3 R” galvenā ir funkcionalitāte. Taču “Porsche” dizainers Grants Larsons kārtējo reizi veiksmīgi radījis jo sevišķi satriecošas un harmoniskas formas. Tās norāda uz “911” mantojumu un saplūst ar izsmalcinātu efektivitāti.

Visizteiktāk tas novērojams aerodinamikā, kas tagad ieguvusi jaunu virzienu. Svarīgākie elementi – paaugstināta šasija pirms priekšējās ass pirmo reizi apvienota ar gludu grīdu un vēl efektīvāku gaisa izkliedētāju aizmugurē. Šī kombinācija uzlabo piespiedējspēku, būtiski nepalielinot pretestību. Vienlaikus tiek samazināta automobiļa gāšanās un netīrā gaisa uztveršana no priekšā braucošās automašīnas. Tā iegūta lielāka aerodinamiskā stabilitāte dažādos sacīkšu scenārijos. Turklāt tas uzlabo braukšanas īpašības un atvieglo konkurentu apdzīšanu.

Uzlikas priekšējā bampera ārpusē novirza gaisa plūsmu un nodrošina papildu piespiedējspēku. Tāpat kā priekšgājējam, gaisa ieplūde 4,2 litru sešu cilindru bokserdzinējam novietota spārnu ārpusē.

Sekojot “GT3 Cup” un “RSR 911” sacīkšu versiju piemēram, kā arī “911 GT3” masveida ražošanas modelim, aizmugurējam spoilerim tagad ir gulbja kakla stiprinājums. Tas nodrošina tīru gaisa plūsmu zem spoilera, uzlabojot šī komponenta aerodinamisko efektivitāti.

Drošība un salons

Drošības ziņā jaunais “911 GT3 R” ievēro bezkompromisa pieeju un autosportu uzraugošās institūcijas “FIA” (Fédération Internationale d’Automobile) stingrās prasības bez izņēmumiem.

Salīdzinājumā ar iepriekšējo modeli tas novērojams vairākos aspektos. Sēdpozīcija ir ergonomiski uzlabota un vēl vairāk pārvietota uz automašīnas centru. Tas nodrošina iespēju “Porsche” optimizēt drošības karkasa dizainu un ieviest tikko izstrādātās FIA sānu trieciena aizsardzības prasības.

Polsterējums tērauda drošības karkasā sniedz papildu aizsardzību kājām sānu trieciena gadījumā. Līdzīgi kā iepriekšējā modelī, arī stūri un pedāļus iespējams gareniski regulēt, lai atbilstu braucēja vēlmēm.

Sešu punktu drošības siksnu eņģes ir pastiprinātas. “Porsche” speciālisti lielāku uzmanību pievērsuši sprādzei – mēlītes tagad atlaižas vēl ātrāk, tā ietaupot aptuveni sekundi, kad boksos mainās braucēji.

Lai naktī izgaismotu salonu, pieejami melna un balta apgaismojuma varianti. Balto gaismu izmanto, kad braucējs dodas boksos vai kad jāaizsprādzē vai jāatsprādzē drošības josta. Melnā gaisma naktī samazina atspīdumu logos.

Augstas veiktspējas LED priekšējo lukturu efektivitātei ir svarīga loma, jo sevišķi 24 stundu sacīkstēs Lemānā, Nirburgringā, Deitonā vai Spā-Frankošampā. 2023. gada “Porsche 911 GT3 R” modelī izmanto tā dēvēto kolimatora tehnoloģiju, ko “Porsche” izstrādāja jaunajam “LMDh 963” prototipam. Šī ierīce darbojas līdzīgi kā palielināmais stikls, tikai pretēji – tā izgaismo jo sevišķi lielu trases zonu un tā ir būtiski uzlabota salīdzinājumā ar iepriekšējo modeli, ko uzskatīja par klases līderi.

Papildu aprīkojums

 “Porsche” jauno “911 GT3 R” izstrādājusi dažādiem sacīkšu formātiem un čempionātiem visā pasaulē. Tādi čempionāti kā “Nürburgring Endurance Series” vai “IMSA Weathertech Sportscar” rada īpašu izaicinājumu aprīkojumam.

Autosporta nodaļa piedāvā īpašus komplektus, lai klientu komandām atvieglotu pielāgojumu veikšanu. Izturības sacīkšu pakete ietver starta numura apgaismojumu, tvertnes sistēmas sensorus, salona melno apgaismojumu un turētājus dzeršanas pudeļu sistēmai. Atkarībā no profesionālisma līmeņa, komandas jauno “911 GT3 R” var pasūtīt arī ar divām papildu sensoru pakotnēm.

Detalizēta informācija par jauno “911 GT3 R” pieejama “Porsche” mājaslapā šajā saitē – https://ej.uz/xz6s.

 

Porsche Motorsport jaunākā informācija, kā arī video un foto materiāli no sacīkšu trasēm visā pasaulē atrodama Twitter kanālā @PorscheRaces, Porsche Newsroom unPorsche Motorsport Hub.